ANALYSIS OF INSTRUCTIONAL COMMUNICATION IMPROVING STUDENT SATISFACTION WITH TEACHING QUALITY IN STUDY PROGRAM OF D4 MEETING, INCENTIVE, CONVENTION, EXHIBITION (MICE) AT MEDAN STATE POLYTECHNIC
DOI:
https://doi.org/10.35967/jkms.v14i1.7649Kata Kunci:
Instructional Communication, Satisfaction Theory, Student Satisfaction, MICEAbstrak
This study analyse the implementation of instructional communication by lecturers and its impact on student satisfaction levels in the D4 Meeting, Incentive, Convention, and Exhibition (MICE) Study Programme at the Medan State Polytechnic. This study employs a qualitative descriptive approach, with data collected through a closed-ended questionnaire. Instructional communication plays a crucial role in developing communicators' skills to understand the ongoing learning situation and adapt teaching strategies to meet students' needs as learners. The research results indicate that instructional communication plays a very important role in enhancing student satisfaction with the quality of the learning process. Effective communication between lecturers and students, characterised by clear information delivery, the use of varied teaching methods, and the provision of constructive feedback, significantly contributes to increased student engagement and satisfaction during lectures. Some of the main challenges faced include instructors' difficulties in adapting teaching materials to the diverse backgrounds and abilities of students, as well as limited access to relevant and up-to-date reference sources in the field of MICE. These factors have the potential to reduce teaching effectiveness and, in turn, negatively impact student satisfaction if not addressed strategically.
Referensi
Effendy, Onong Uchjana. 2011. Ilmu Komunikasi. Teori dan Praktek, Bandung,. Rosda.
Mulyana, Deddy. 2007. Ilmu Komunikasi Suatu Pengantar. Bandung: Remaja Rosdakarya
Naimeh Elkhani and Aryati Bt Bakri, (2012). “Review On Expectancy Disconfirmation Theory (EDT) Model In B2C E-Commerce”. Journal of Research and Innovation in Information Systems 2, 3-4.
Oliver, R. L. (1980). A cognitive Model of the Antecendent and Consequences of. Satisfaction Decisions. American Marketing Association, 17(9), 460–469
Sugiyono, (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: CV. Alfabeta.
Soekartawi. (1995). Analisis Usahatani. Jakarta: UI-PRESS.
Yusuf, M. 2010.Langkah Pengelolaan Aset Daerah Menuju Pengelolaan Keuangan Daerah. Terbaik.Jakatra: Salemba Empat
Misnawaty Usman, Ambo Dalle, Ernawati, Selsi Bongga, Nirwana, dimuat dalam JIKAP PGSD: Peran Komunikasi Instruksional Dalam Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Jerman Di Kelas XI.
JGita Tresna Sakti, Asep Suryana, Agus Setiaman dimuat dalam jurnal Unpad Vol 1, No 1 (2012) berjudul Komunikasi Instruksional Pengajar Dalam Membentuk Sikap Anggota Untuk Melestarikan Aksara Sunda Sebagai Budaya Sundaurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan Vol, 9. No, 1. Tahun 2025
Unduhan
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
Lisensi
Penulis yang menerbitkan jurnal ini menyetujui persyaratan berikut:
- Penulis memegang hak cipta dan memberikan hak jurnal untuk publikasi pertama dengan karya yang dilisensikan secara bersamaan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 yang memungkinkan orang lain untuk berbagi karya dengan pengakuan atas kepenulisan dan publikasi awal karya dalam jurnal ini.
- Jurnal memungkinkan penulis untuk memegang hak cipta tanpa batasan dan mengizinkan penulis untuk mempertahankan hak penerbitan tanpa batasan.
- Penulis dapat membuat pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke penyimpanan institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan atas publikasi awalnya di jurnal ini .
- Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting karya mereka secara online (misalnya, di repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena hal itu dapat mengarah pada pertukaran yang produktif, serta kutipan yang lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan.